BLOG PUSAT SUMBER SK. PARIT HAJI TAIB ...

IKLAN


Thursday, July 2, 2009

BERSIN

LiveScience mengklasifikasikan demam selesema antara 10 penyakit misteri di dunia. Termasuk dalam kategori ini ialah AIDS dan Alzheimer. Pakej dalam selesema; batuk berkahak, hidung berair dan bersin.

Mengapakah kita menutup mata semasa bersin?

Ada orang mengatakan, sekiranya mata terbuka semasa bersin, biji mata akan terkeluar. Sebenarnya cerita itu mitos semata-mata. Walaupun kita bersin sambil membuka mata, mata tidak akan terkeluar dari tempatnya, tetapi pernahkah kita melihat orang bersin sambil membuka mata?

Tidak. Menutup mata semasa bersin adalah refleks. Amat mustahil kita dapat membuka mata semasa bersin. Sekiranya salah satu saraf kita terangsang, ia akan merangsang respons kepada saraf yang lain. Contohnya, mata berair apabila menguap.

Mengapakah kita bersin?



Bersin adalah bentuk pernafasan yang ekstrem. Apabila bersin, udara dihembus dengan kuat melalui hidung supaya bahan-bahan asing tidak tersimpan di dalam badan kita. Sekiranya kita tersedut habuk, habuk akan menyebabkan hidung terangsang dan mencetuskan bersin. Begitu juga keadaannya semasa selesema dan alahan pada sesuatu.

Bersin yang paling laju pernah direkodkan adalah pada kelajuan 166 kilometer sejam! Manakala Guinness Book of Records pernah mencatatkan Donna Griffiths dari England sebagai pemegang rekod orang yang paling lama bersin, iaitu bermula 13 Januari 1981 sehingga 978 hari kemudian. Orang yang tidak pernah bersin di dunia ialah Firaun!

Bersyukur kita masih berupaya untuk bersin. Alhamdulillah

0 ulasan:

RENUNGAN

RENUNGAN

Blog Archive

MACAM-MACAM ADA